EL NOSTRE PATRIMONI: QUÈ TENIM, COM HO PODEM PROMOCIONAR

Dijous, 15 de març de 2018 a les 00:00

Properament es presentarà al poble el Pla Estratègic de Turisme de Callús. Un pla estratègic és un document que marca l’horitzó cap al qual vol caminar un grup social (una empresa, una entitat, una institució, un poble, una ciutat...). Aquest Pla Estratègic de Turisme ha estat elaborat per una iniciativa de l’ajuntament i una ajuda de la Diputació, la qual demana que, abans d’invertir en determinades actuacions, primer es faci una reflexió cap on es vol anar. I el resultat d’aquesta reflexió, feta conjuntament per l’actual equip de govern i l’empresa CatEmocions (seleccionada per la Diputació) és el document que es presentarà.

En podem avançar, però, algunes dades importants: Callús té importants actius patrimonials que, posats en valor, podrien donar més vitalitat al nostre poble i fer que més persones poguessin trobar oportunitats de feina gràcies a atreure visitants i turistes que poden estar interessats a conèixer el nostre patrimoni.

Però, abans de tot i en primeríssim lloc, cal que siguem ben conscients del que tenim i de la seva importància i el seu valor.

D’una banda, tenim una sèrie de béns patrimonials en forma de paisatge i de natura: una xarxa de camins i senders, el Camí de la Sal i el camí que passa per la vora del riu (i que la Diputació ja ha anunciat que transformarà en una “Via Blava” de tota la conca del Llobregat, Cardener i Anoia). Aquest darrer projecte (el de les Vies Blaves) valdrà la pena de conèixer-lo, perquè realment pot transformar el nostre entorn i marcar una oportunitat per tenir més visitants o persones que passin sobretot el cap de setmana pel nostre poble.

D’altra banda, tenim també un patrimoni cultural, repartir entre patrimoni històric (castell, Viladelleva, Rectoria de Sant Sadurní, masies, testimonis de la industrialització...) i patrimoni immaterial (Cavalcada de Reis i Caramelles sobretot). Aquest patrimoni és important i probablement és, a hores d’ara, el que més hem de promocionar.

Finalment, no és descartable un patrimoni basat en activitats extres (el que s’anomena “turisme actiu”) que anem celebrant al llarg de l’any (Festes de Tardor, Fira de Primavera, Fira de Nadal) o en activitats més ordinàries, que també atreuen gent (activitats esportives del CF Callús, dels clubs de Petanca, campionat de Volei...). Caldria sumar-hi també l’oferta dels nostres establiments comercials i de restauració (turisme agrogastronòmic).

A tot això podem afegir-hi algunes activitats que, sense ser organitzades per persones de Callús, tenen per escenari el nostre poble o hi són veïnes: la Pujada en Costa a Sant Mateu, l’Ecorail, les activitats de Les Comes..., que també ens poden deixar rèdit en forma de feina, serveis de restauració o altres. El nombre de persones que atreuen algunes d’aquestes manifestacions és prou elevat com per tenir-les en compte. D’altres, en canvi, haurien de ser objecte d’una profunda reflexió, ja que no acaben de rutllar.

Si ho sumem tot, veiem que tenim uns quants trumfos que, ben ordenats i amb una bona promoció, poden fer de Callús un poble visitable per part de moltes persones de fora. La qual cosa segur que ha de repercutir, si ho sabem fer bé i presentar una bona oferta, en més activitat per als nostres restauradors, per als nostres establiments comercials, per a les empreses del nostre poble i, al capdavall, per a moltes persones de Callús, que hi poden trobar oportunitats de feina.

El Pla Estratègic de Turisme vol ajudar a fer aquesta reflexió de manera col·lectiva i a orientar el treball de l’Ajuntament i de tots plegats els propers deu o dotze anys. 

Darrera actualització: 25.01.2019 | 12:22